Ung i Oslo 2021

ung i Oslo

Formålet med undersøkelsen

• Å gi et bredt bilde av hvordan barn og unge i alderen 10 til 19 år har det, og hva de driver med i fritiden – i Oslo som helhet og i bydelene.
  • Å få kunnskap om hvordan oppvekstsituasjonen for unge har endret seg over tid.

Hvordan undersøkelsen skal brukes

• Resultatene vil gi de som jobber i kommunen og i bydelene, kunnskap som kan gjøre byen enda bedre å vokse opp i.
  • Undersøkelsen er Oslo kommune sin ungdataundersøkelse. Ungdata gjennomføres over hele landet, og blir brukt i en rekke forskningsprosjekter om hvordan det er å vokse opp i Norge i dag.

Ung i Oslo 2021 bygger på studier gjennomført av NOVA og Oslo kommune siden midten av 1990-tallet. Nytt i år er at undersøkelsen også omfatter elever på 5.–7. trinn.

Hva spør vi om?

• Spørsmålene handler om barn og unges hverdagsliv. Alle elever får spørsmål om vennskap, familie, skole, nærmiljø, fritidsaktiviteter, mediebruk, mobbing, helse, trivsel og livskvalitet. Også elevenes kjønn, klassetrinn og innvandrerbakgrunn blir kartlagt. Barneskoleelevene får et kortere spørreskjema tilpasset elevenes alder.
  • Elever på ungdomstrinnet og i videregående opplæring blir i tillegg spurt om hvordan de har hatt det i koronatiden, om framtiden, om vold og seksuell trakassering, om regelbrudd og rusmiddelbruk, bydelstilhørighet, samt foreldres utdanning. Elever på videregående får også spørsmål om seksualitet, utdanningsprogram, foreldres situasjon på arbeidsmarkedet, landbakgrunn og bosituasjon.
  • For elever fra 5. til 10. trinn er undersøkelsen helt anonym. Det betyr at det ikke er mulig å identifisere noen enkeltpersoner gjennom elevenes svar.

Hvordan gjennomføres undersøkelsen?

• Undersøkelsen foregår mens elevene er fysisk tilstede på skolen. Elevene svarer på et nettbasert spørreskjema med en voksen til stede i klasserommet.
  • Det settes av én skoletime til å svare på undersøkelsen, som gjennomføres før vinterferien på de aller fleste skolene i Oslo.
  • Undersøkelsen gjennomføres ved at elevene logger seg inn på en nettside med en tilfeldig engangskode som ikke kan knyttes til person. Elevene svarer ved å krysse av i spørreskjemaet.
  • Elevene kan svare på norsk eller engelsk. Det er også mulig å få spørsmålene lest opp. Ved bruk av denne funksjonen, skal hodetelefoner  benyttes.

Personvern

• Det er frivillig for elevene å delta, og det er mulig å hoppe over spørsmål de ikke ønsker å svare på, eventuelt også trekke seg underveis.
  • Spørreskjemaet på barneskolen og ungdomstrinnet er anonymt.
  • Alle svar vil bli behandlet strengt fortrolig. Kun forskere og rådgivere i prosjektet og firmaet som registrerer besvarelsene vil få tilgang til alle svarene.
  • Ingen enkeltpersoner vil kunne gjenkjennes når resultatene fra undersøkelsen offentliggjøres.
  • Foresatte kan reservere sitt barn fra å delta ved å gi beskjed til kontaktlærer/skolen innen fredag 28. januar 2021.
  • Foresatte som ønsker å se hele spørreskjemaet kan bestille dette (nettskjema.no).
  • For andre henvendelser, send e-post til NOVA: ungioslo@oslomet.no

Særskilt informasjon som gjelder elever på videregående

• Spørreskjemaet til elevene i videregående inneholder spørsmål om studieretning, landbakgrunn, bosituasjon, skoletilhørighet og foreldres tilknytning til arbeidsmarkedet. Dette er opplysninger som vil kunne være indirekte personidentifiserbare, men det spørres verken om navn, adresse eller andre direkte identifiserbare opplysninger.
  • Forskningsdata som inneholder mulige indirekte personopplysninger, vil bli oppbevart på et sikkert område fram til utgangen av 2025. Etter det vil alle opplysninger bli anonymisert.
  • Datasettet vil ikke inneholde noen direkte personopplysninger, derfor er det heller ikke mulig å få deltakerens data rettet eller slettet i etterkant av undersøkelsen.
  • NOVA behandler opplysningene basert på samtykke til de som deltar.
  • Foresatte til elever på videregående som er under 18 år kan reservere sitt barn fra å delta ved å gi beskjed til kontaktlærer/skolen innen fredag 28. januar 2021.
  • Undersøkelsen på videregående innebærer behandling av særlige kategorier av personopplysninger av svært personlig karakter og i stort omfang, er det i henhold til GDPR-regelverket foretatt en personvernkonsvensutredning (DPIA). Les hele personvernkonsekvensutredningen (pdf)
  • Personvernombudet ved OsloMet (personvernombud@oslomet.no) har godkjent DPIA og Norsk senter for forskningsdata (NSD) har godkjent at behandlingen av personopplysninger kan finne sted (Prosjekttittel: Ungdata 2020-2022, prosjektnummer 821474).

Beredskap

• For de fleste vil spørsmålene i undersøkelsen være uproblematiske å besvare. Noen vil likevel kunne oppleve enkelte temaer som vanskelige.
  • Om noen ønsker å snakke med en voksen etterpå, kan de ta kontakt med skolehelsetjenesten eller Røde Kors sitt samtaletilbud «Kors på halsen» (korspaahalsen.rodekors.no)
  • Skolehelsetjenesten er informert om at undersøkelsen gjennomføres og er beredt om det skulle komme henvendelser fra elevene.
  • Alle elevene vil i forkant og etterkant av undersøkelsen bli informert om hvem de kan henvende seg til dersom de har behov for å snakke med noen.

Hvem står bak undersøkelsen?

De første resultatene fra undersøkelsen vil foreligge sommeren 2021.

Mer informasjon om Ung i Oslo 2021

Her finner du mer informasjon om undersøkelsen Ung i Oslo 2021

Om du har ytterligere spørsmål, send gjerne en e-post til ungioslo@oslomet.no.