Hovedseksjon

Jeg tar vare på skolen min

Skolen skal bidra til at elevene utvikler sosiale ferdigheter som samarbeid, selvkontroll, ansvar og empati for andre. Sosial kompetanse kan læres og må sees i sammenheng med den faglige kompetansen (Udir, 2016).
Refstad skole arbeider systematisk for å fremme elevenes sosiale kompetanse, og har utarbeidet et årshjul for arbeid med sosiale ferdigheter. Årshjulet ligger tilgjengelig på skolens hjemmeside (Se kapittel 13 i Skolens handlingsplan for et godt skolemiljø). Det er skolens sosialpedagogiske team, i samråd med ledelsen, som har ansvar for gjennomføring av de sosiale målene.

I perioden fra uke 11 – 18 er fokuset "Jeg tar vare på skolen min", og vi har følgende sosiale mål:

Uke 11-12: Jeg holder orden i garderoben. 

Uke 13-14: Jeg tar av uteksoene og setter de fint i gangen. 

Uke 15-16: Jeg rydder opp etter meg selv.

Uke 17-18: Jeg holder orden i skolesakene mine.

Vi har følgende fellesaktiviteter:

  • Minirusk uke 13, hvor vi tar en skikkelig opprydning på baseområdet. Dette innebærer blant annet opprydning av gjenglemte klær. Dere vil få mer informasjon om dette fra læreren deres.
  • Fellessamling torsdag 27. april hvor vi kårer vinner av ryddeprosjekt. Vi ser på hvilke trinn som har klart å holde best orden fra uke 13 til uke 17. Vinnertrinnet blir presentert i fellessamlingen, og det blir ordentlig premie i tillegg til heder og ære. 
  • Rusken: Det kommer nærmere informasjon om dette.


Snakk gjerne med barna deres om orden og ryddighet!