Skolen skal bidra til at elevene utvikler sosiale ferdigheter som samarbeid, selvkontroll, ansvar og empati for andre. Sosial kompetanse kan læres og må sees i sammenheng med den faglige kompetansen (Udir, 2016).
Refstad skole arbeider systematisk for å fremme elevenes sosiale kompetanse, og har utarbeidet et årshjul for arbeid med sosiale ferdigheter. Årshjulet ligger tilgjengelig på skolens hjemmeside (Se kapittel 13 i Skolens handlingsplan for et godt skolemiljø). Det er skolens sosialpedagogiske team, i samråd med ledelsen, som har ansvar for gjennomføring av de sosiale målene.
I perioden fra uke 11 – 18 er fokuset "Jeg tar vare på skolen min", og vi har følgende sosiale mål:
Uke 11-12: Jeg holder orden i garderoben.
Uke 13-14: Jeg tar av uteksoene og setter de fint i gangen.
Uke 15-16: Jeg rydder opp etter meg selv.
Uke 17-18: Jeg holder orden i skolesakene mine.
Vi har følgende fellesaktiviteter:
- Minirusk uke 13, hvor vi tar en skikkelig opprydning på baseområdet. Dette innebærer blant annet opprydning av gjenglemte klær. Dere vil få mer informasjon om dette fra læreren deres.
- Fellessamling torsdag 27. april hvor vi kårer vinner av ryddeprosjekt. Vi ser på hvilke trinn som har klart å holde best orden fra uke 13 til uke 17. Vinnertrinnet blir presentert i fellessamlingen, og det blir ordentlig premie i tillegg til heder og ære.
- Rusken: Det kommer nærmere informasjon om dette.
Snakk gjerne med barna deres om orden og ryddighet!